Als je bekend bent met het werk van een copywriter, dan heb je vast ontdekt dat er niet één formule is voor het maken van perfecte copy. En dat is juist het mooie van copywriting! Je kunt het als het ware vergelijken met het schilderen van een meesterwerk, met verschillende elementen om het eindproduct te voltooien. Er zijn echter wel veel strategieën en tips die eerder copywriter kan helpen om zijn werk effectiever aan te pakken. Daarom hebben we een handige lijst van de copywriting tips samengesteld die je direct kunt gebruiken.
1. Kies je woorden meer doordacht
Veel copywriters hebben de neiging na te gaan wat in het verleden succesvol is geweest en proberen dat succes te repliceren. Het is dan ook niet zo raar dat professionele copywriters een volledig instructiedossier bijhouden. Hier zitten echter wat haken en ogen aan, want dit proces kan een belangrijke factor in de vergelijking elimineren. Jouw creativiteit en vernieuwing! Natuurlijk kun je eerder bekroonde advertenties gebruiken als inspiratie en zelfs zinnen hier en daar adopteren, maar wees dan jezelf en blijf jouw creatieve horizon verbreden. Dus, gooi alle copy in je brein, meng het, en laat je pen of toetsenbord vloeien!
2. Doe een beroep op de emoties van de lezer
Al sinds het prille begin van reclames maakt het inspelen op emoties een belangrijk deel uit van direct marketing. Negeer de emoties van de lezer, en jouw copy zal al snel het vermogen verliezen om te motiveren en inspireren. Hoe kun je als copywriter effectief een beroep doen op emoties? Dit doe je door te onderzoeken naar wat jouw doelgroep aanspreekt bij het lezen van jouw tekst, en dit verwerk je vervolgens in jouw tekst, in het bijzonder in de koppen. Wat houdt hen ’s nachts wakker? Wat maakt hen opgewonden? Waar zijn ze het meest bang voor? Wat zijn de problemen en uitdagingen die hen bezighouden? Wanneer je op de hoogte bent van deze aspecten, zul je beter in staat zijn om de weerklank te creëren die past bij de doelstellingen van jouw copy.

3. Wees gedisciplineerd met jouw werk
Net als elke andere vaardigheid, vergt copywriting oefening en zul je er mettertijd beter in worden. Een flinke dosis discipline in jouw werk zal er ongetwijfeld voor zorgen dat je minder worstelt met het behalen van deadlines en jouw creativiteit kan laten stralen. Om jouw discipline met copy te verhogen, zorg dat je doelen voor jezelf opstelt. Schrijf bijvoorbeeld een bepaald aantal woorden in een bepaalde tijd.
Daarnaast is het om alle afleidingen, zoals mobiele telefoons, TV, etc. voor een poosje uit te schakelen. Dit kun je doen in intervallen en slim gebruik te maken van pauzes. Je creatieve geest kan natuurlijk niet de hele dag werken! Het regelmatig verfrissen van je geest is de perfecte manier om nieuw perspectief te krijgen. Kortom, goede gewoonten zijn de basis voor succes in alle vaardigheden.

written by