5 tips om fit te blijven in de herfst en winter

hoe fit blijven

Nu de zomer officieel voorbij is, zijn de dagen merkbaar korter en kouder aan het worden. Voorbij zijn de zwoele zomeravonden, de hapjes en drankjes op het terras, de ochtenden hardlopen door het park en de middagen aan het strand. Maar niet getreurd: de herfst en winter hebben ook weer veel te bieden. De bomen krijgen prachtige herfstkleuren waar je tijdens een wandeling door het bos van kunt genieten. De schappen van de supermarkt liggen weer vol met pepernoten en speculaas. De feestdagen staan voor de deur met heerlijke hapjes en drankjes. En eigenlijk is het ook wel fijn om met een dekentje en een kop warme chocolademelk op de bank een filmpje te kijken. Maar hoe zorg je ervoor dat je wel gezond en fit blijft nu de dagen zo kort zijn en het buiten zo koud is? Wij geven 5 tips om fit te blijven in de herfst en winter. 

1. Thuis sporten

Veel mensen sporten in de herfst en winter minder omdat ze het niet prettig vinden om het huis uit te gaan. Hardlopen en fietsen is nu eenmaal minder aantrekkelijk in de regen en de drempel om naar de sportschool te gaan is wat hoger. Een eenvoudige oplossing hiervoor is om de focus te leggen op het sporten vanuit huis. Op YouTube vind je talloze leuke workouts die je eenvoudig vanuit je eigen woonkamer kunt doen. En met de aanschaf van jouw favoriete fitnessmaterialen, zoals een loopband of een fitness trampoline, maak je een workout wel heel toegankelijk. Je hoeft er niet eens jouw huis voor uit! Zo kom je zeker fit de koudste maanden van het jaar door.

2. Pas je workout aan

Als je houdt van surfen of skaten dan zal het moeilijk zijn om een goede workout in te plannen in de herfst of winter. Maar als je jouw verwachtingen bijstelt, en een sport kiest die beter past bij het seizoen, wordt het eenvoudiger om van de bank af te komen en jezelf te motiveren. In de herfst en winter zijn er talloze activiteiten die je kunt doen. Wat dacht je bijvoorbeeld van schaatsen, snowboarden of mountainbiken? Door de workout aan te passen aan het seizoen blijf je actief en blijft de workout prikkelend en uitdagend.

3. Sport samen

Samen met een partner, vriend of familielid sporten is altijd een goed idee. De workout wordt er gezellig van en je brengt quality time door met een belangrijk iemand in jouw leven. Maar samen met iemand sporten kan ook extra motivatie geven om toch een avondje bankhangen in te ruilen voor een groepsles, een bootcamp sessie of een bezoek aan de sportschool. Regel dus een workout buddy en houd elkaar scherp en actief.

4. Stel doelen

Je kunt je voornemen om deze herfst en winter écht goed te blijven bewegen, maar zonder concreet plan is de verleiding groot om toch thuis te blijven op dagen dat je eigenlijk zou sporten. Stel daarom concrete en realistische doelen voor jezelf op. Door een afspraak met jezelf te maken, is de kans groter dat je toch tijd en zin vindt voor die workout. Plan de workouts elke week in je agenda in, koppel een bezoek aan de sportschool aan een bezoek aan kantoor en boek alvast de workouts voor de week in bij de sportschool of via jouw sportabonnement. Zo wordt het makkelijker om de afspraken met jezelf ook daadwerkelijk na te komen. 

5. Beloon jezelf

Niet alleen kinderen zijn vatbaar voor beloningen voor goed gedrag. Een beloning instellen voor een bepaalde prestatie werkt ook fantastisch voor volwassenen om klusjes te doen, doelen te behalen en afspraken na te komen. Maak gebruik van dit eenv oudige principe om jezelf te motiveren meer te sporten deze herfst en winter. Maak de beloning zó interessant voor jezelf dat je niet anders kunt dan de workout doen. Trakteer jezelf op een leuke outfit, beloon jezelf met een maaltijd van jouw favoriete restaurant of bestel dat boek dat al zo lang op jouw lijstje stond. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mobiele versie afsluiten