Mode is een terugkerende factor wanneer het gaat om factoren en elementen die belangrijk zijn. Je wilt goed voor de dag komen, zeker wanneer het gaat om een representatieve functie of wanneer je zelf grotendeels verantwoordelijk bent voor het bedrijfsimago van jouw business. Maar mode is zelf óók afhankelijk van tal van factoren. Een factor die vaak gemist wordt, is de technologie. Toch is dit in 2019 een invloedrijke spelers binnen de mode geweest – en wordt de rol van tech de komende jaren waarschijnlijker alleen maar groter. Zeker wanneer de blockchain ook als een factor meegerekend wordt, want daar zien we heel interessante ontwikkelingen.
Betere aanbevelingen zorgen voor minder retourzendingen
Zoeken naar een bepaald kledingstuk in de winkel is leuk voor de meeste vrouwen. Het zoeken naar een kledingstuk in een webwinkel kan echter een compleet drama zijn. Ja, er zijn een aantal elementen die je in kunt voeren om zo een aantal voorstellen te krijgen. De kans is echter groot dat er meer flaters dan successen tussen de voorstellen staan. Waarom? Omdat het aanbod niet op maat gemaakt is voor jou.
Door meer input te vragen (en eventueel op te slaan en te koppelen aan een gebruikers-id, zodat persoonlijke informatie niet direct vereist is), kan het aanbod aangepast worden naar een aanbod voor jou. Op die manier krijg je betere aanbevelingen, waardoor er minder retour gestuurd hoeft te worden. En dat zou erg wenselijk zijn met het oog op de duurzaamheid en de marge voor de kleinere kledingwinkels én het gebruiksgemak voor de consument. Komt je pakketje net binnen voor je avond uit en past het totaal niet? Dan kun je het Holland Casino bezoeken ook wel vergeten, tenzij je wel al je voorkeuren en maten van tevoren in hebt kunnen voeren bij de kledingwinkel online.
Nieuwe manieren van marketing
Grote kans dat je dit zelf al gemerkt hebt: de manier van marketing is compleet veranderd. Waar we in 2017 en 2018 nog veel schreeuwerige reclames moesten verduren, werd 2019 het jaar van storytelling. De kledingfabrikant en -winkel wilden een band opbouwen door interessante reclames neer te zetten waarin we ons moesten herkennen.
Heeft dat gevolgen gehad voor de mode? Zeker weten. Veel mensen zijn nu meer verbonden aan een bepaald merk en laten zich niet direct verleiden door modebewegingen. De nieuwe manieren van marketing hebben ervoor gezorgd dat we ons meer bewust zijn van een bepaald merk of een bepaalde winkel – en dat heeft automatisch gevolgen voor de mode.
En de blockchain dan?
Gaat het om tech & mode, dan mag de blockchain niet ontbreken. Er zijn namelijk minstens twee complete ketens die zich uitsluitend bezighouden met de levensloop van producten. Klinkt irrelevant in eerste instantie, totdat je ziet wat dit betekent. Aan de hand van een barcode of productcode kun je exact achterhalen waar het product gemaakt is, wat ervoor gebruikt is en of het op een eerlijke manier gebeurd is.
Met het oog op duurzaamheid, een wereld zonder kinderarbeid en vol authenticiteit en mogelijkheden om echtheid te controleren, gaat dit een enorme hak zetten voor de goedkopere laag kwalitatieve producten uit Azië, die vaak aan geen enkele standaard voldoen. Dat is goed nieuws voor milieubewuste mensen die een groenere wereld willen waarin kinderen naar school kunnen.
Er wordt hard gewerkt aan deze blokketens. De verwachting is dat we in 2020 de eerste grote stappen gaan zien, waarna de ketens in 2 tot 5 jaar volledig operatief moeten zijn.
Mode en technologie zijn onlosmakelijk verbonden
Mode en technologie zijn sterk met elkaar verbonden. Zeker in een wereld waarin het draait om erbij horen, veel en goedkoop kunnen produceren en toch de aandacht houden voor het milieu en de kwaliteit. Technologie heeft in 2019 al een flinke rol gespeeld, maar de kans is groot dat deze rol de aankomende tijden nog sterk toe zal nemen. Zeker wanneer de blockchaintoepassingen door gaan breken om de modewereld te voorzien van een hoognodige revolutie.
Hoe denk jij over dit onderwerp?
– samenwerking –
written by